Bu Blogda Ara

23 Ekim 2015 Cuma

Bu sefer de evde BİRA yapalım - 1

Bu sefer de evde BİRA yapalım - 1

Bira içmeyi sevsem de, aşırı tüketen biri değilim. Yine de bira fiyatlarına kızıyorum genel olarak. Bazı sohbetlerde arkadaşlarla birayı kendimizin de yapabileceğini konuşmuştuk. Şu sıralar işlerin hafiflemesi ile birlikte bu konuyu biraz daha inceleyeyim dedim. Evde bira yapımını anlatan birçok site var İnternette. Aslında evde bira yapmak çok zor değilse de biraz emek ve malzeme gerektiriyor. Bira temel olarak üç ana malzemeden oluşuyor: Malt (filizlenmiş ve fırınlanmış arpa), şerbetçi otu ve su. Alman Saflık Kuralına (Reinheitsgebot) göre sadece bunlar olmalı bira imalatında. Ama bugün şeker ve mayalar da eklenmekte genelde.

Üç ana metot var genelde evde yapımda kullanılan. En basiti konserve kutularda hazır olarak satılan karışıma şeker, su ve maya ekleyerek yapılıyor. Biraz daha ayrıntılı olan metotta, yine hazır ama kuru bir malt karışımına şerbetçi otu, şeker, su ve maya ekleniyor. Bunda sıcaklıklara ve karışımlara biraz daha dikkat etmek gerekiyor. En zor ama en güzel sonuçların da alınabilecek olanı ise maltın kendisinin ana malzeme olarak kullanıldığı metot.




Ben ilk denemelerim için konserve içinde satılan hazır sıvı karışımı ile başlamaya karar verdim, ama bundan da önce daha basit bir şeyleri deneyeyim dedim.
 

Polonya'dan bir arkadaşımın getirmiş olduğu bir köy birasını hazırlamak daha doğru geldi çünkü daha kısa sürede hazır olacağı yazıyordu paketin üstünde.

 



Tüm paket 10 litre su ile kaynatılmalıydı. O kadar büyük bir tencerem olmadığından, 1/3ü ile yapmaya karar verdim. 15 dakika 200 gr şeker ve 3,5 litre su ile birlikte kaynattım ve soğuduktan sonra 5 litrelik PET şişeye alıp, aktardan aldığım bira mayasını ekledim. Büyük PET şişenin kapağını hava kilidini alacak şekilde değiştirdim ve kapattım. Paketin üstünde 5 günde hazır olacağı yazıyordu, bende o kadar bekleyecek sabır olmadığından, internette okuduğum gibi gaz oluşumu bitince, yani 3 gün sonra fermentasyon kabından (5 litrelik PET yani) temizlediğim ve arındırdığım, içlerine 1 çay kaşığı şeker ilave ettiğim Kola şişelerine sifonladım. Kola şişelerini basınca dayanıklı oldukları ve kolay kapandıkları için seçtim. Cam şişeleri deneyim kazandıktan sonra kullanmak istiyorum. Şişe içine eklenen şeker ile maya bu sefer şişe içinde çalışmaya devam ediyor ve biranın gazlanmasını sağlıyor. Köpük ve biranın içerdiği gaz bu sırada oluşuyor.

İki gün daha bekleyip, şişeleri buzdolabında soğutup, ilkini açtım. Şişenin altında biriken mayayı kaldırmadan, yavaşça bardağa boşalttım. Ne yazık ki pek köpük oluşmadı. İlk yudumda da gazı biraz fazla idi, şampanya gibi diyebilirim. Ama bardakta biraz bekleyince fazla gaz kaçtı ve tam bira gibi oldu. İlk deneme için kötü sayılmazdı bence...

 
İçilebilir bir bira üretebildiğime göre, artık daha gelişmiş bira imalatına geçebilirdim. İkinci kısımda bunun hazırlıklarını ve imalatını anlatacağım.
 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder